powrót do   strona główna   Tomasz Wiszniewski

teatr w reżyserii Tomasza Wiszniewskiego - EQUUS
                    
Rok produkcji: 1993
Czas: 90 min
Autor: Peter Shaffer
Reżyseria: Tomasz Wiszniewski
Scenografia: Renata Jabłońska
Muzyka: Janusz Grzywacz
Realizacja TV: Tomasz Dobrowolski
Występują:
Jan Nowicki (Dysart), Artur Pontek (Alan), Dorota Pomykała (Hester), Elżbieta Karkoszka (Dora), Mariusz Benoit (Frank), Ewa Gawryluk (Jill), Krzysztof Jędrysek (Dalton), Piotr Różański (Jeździec), Marta Kalmus (Pielęgniarka), Rafał Jędrzejczyk (Pielęgniarz)
Sztuka należała do najgłośniejszych utworów światowej dramaturgii lat 70. Z równym powodzeniem grano ją na scenach Paryża, Londynu, Nowego Jorku, Islandii czy Argentyny. W 1977 r. ukazała się na ekranach filmowa adaptacja dramatu w reż. Sidneya Lumeta, z Richardem Burtonem i Peterem Firthem. Sztuka opublikowana na łamach "Dialogu" w 1978 r., wzbudziła rozmaite kontrowersje. Ich echa można odnaleźć w dyskusji redakcyjnej opatrzonej tytułem "Equus czyli mechanizm sukcesu". Po 15 latach od wydania drukiem dramatu Shaffera w Polsce, spektakl telewizyjny ponawia pytania, tkwiące w tekście wybitnego dramaturga angielskiego i zawsze aktualne - o granice ludzkiej normalności. "Equus" to opowieść o siedemnastoletnim chłopcu, który dopuścił się czynu budzącego powszechne oburzenie i odrazę. Oślepił kilkanaście koni. Sędzia Hester, zajmująca się sprawą Alana, doprowadza do umieszczenia go w szpitalu psychiatrycznym. Doktor Dysart ma zbadać podłoże morderczych instynktów chłopca i zapobiec pogłębianiu się agresji. W inscenizacji Tomasza Wiszniewskiego pacjent i lekarz stają się równie ważnymi postaciami dramatu. Psychiatra snuje w swoim gabinecie przejmujący monolog, przerywany licznymi retrospekcjami. Zdarzenia poprzedzające zbrodnię, sceny z dzieciństwa, domu rodzinnego, ze stajni, gdzie Alan okaleczył konie - stopniowo ujawniają złożone motywy jego czynu. Obrazy ukazujące Dysarta, który tropi prawdę o chłopcu - rozmowy z rodzicami, z właścicielem stajni, sędzią Hester - odsłaniają nie tylko kulisy przestępstwa, ale także osobiste problemy terapeuty. Sfrustrowany prowincjonalny lekarz co roku spędza urlop w Grecji na bezowocnym poszukiwaniu czegoś wielkiego i świętego. Zazdrości szalonemu chłopcu jego szaleństwa, odwagi, przeżytej ekstazy. Tęskni do wielkiej namiętności. Jako lekarz umie ją zabić, ale nie może jej stworzyć.