powrót do    strona główna    Włodzimierz Wiszniewski

"MISTRZ I MAŁGORZATA" odcinek 1 - "Seans czarnej magii" - film, w którym wystąpił Włodzimierz Wiszniewski

Rodzaj: Serial tv, 4 odcinki: "Seans czarnej magii", "Mistrz", "Małgorzata", "Pożegnanie"
Rok: 1988
Produkcja: Polska
Reżyseria: Maciej Wojtyszko
Reżyser II: Maria Kuzemko
Współpraca reżyserska: Bogusława Góral , Michał Góral , Roman Dziewoński
Scenariusz: Maciej Wojtyszko
Produkcja: CWPiFTV Poltel (Warszawa)
Koprodukcja: Zespoły Polskich Producentów Filmowych
Obsada aktorska: Władysław Kowalski (Mistrz), Gustaw Holoubek (Woland), Janusz Michałowski (Korowiow - Fagot), Mariusz Benoit (Asasello), Marek Gołębiowski (Behemot), Marek Pyś (Behemot), Zbigniew Zamachowski (Behemot ; 2 rola: Riuchin), Maria Probosz (Hella), Anna Łopatowska (Łapszenikowa), Dariusz Dobkowski
Obsada aktorska odcinka 1: Zbigniew Zapasiewicz (Piłat), Tadeusz Bradecki (Jeszua), Igor Przegrodzki (Berlioz), Jan Jankowski (Bezdomny), Zdzisław Wardejn (Warionucha), Krzysztof Stroiński (śledczy), Jan Englert (Kaifasz), Jerzy Bończak (Stiopa), Jan Tesarz (Bosy), Maria Pabiś-Korzeniowska (żona Bosego), Krzysztof Wieczorek (Bieskudnikow), Jan Kociniak (Bengalski), Witold Skaruch (Rimski), Wiesław Drzewicz (Fokicz), Andrzej Blumenfeld (lekarz), Stanisław Gawlik (Głuchariow), Krystyna Sienkiewicz (Karaulina), Ewa Decówna (bosman Żorż), Wojciech Duryasz (Żełdybin), Włodzimierz Bednarski (szef sali w Domu Miasojedowa), Tomasz Dutkiewicz , Józef Fryźlewicz (Arkadiusz Semplejarow), W Woncisz , Artur Barciś , Piotr Cyrwus (Parczewski), N. Czerkies , Zenon Dądajewski , Józef Dietl , Marian Gańcza , Ewa Guryn , Danuta Kierklo , Mirosława Krajewska , Maciej Korwin , Lidia Lenarczyk , Mariusz Leszczyński , Leszek Piskorowski , Małgorzata Rożniatowska , Wojciech Skibiński (portier w reastauracji), Włodzimierz Wiszniewski (w czołówce brzmienie nazwiska: Wiszniowski), Małgorzata Zajączkowska , Kuba Zaklukiewicz , Barbara Zgorzelewicz-Fryźlewicz , Stanisław Brudny , Grzegorz Gierak , Grzegorz Pawłowski , Henryk Łapiński (pisarz; w czołówce inicjał imienia: M.), Agnieszka Kumor

"W moim przekonaniu Bułhakow jest sam sobie skończonym Uniwersum, do którego nie trzeba nic dodawać. Wszystko zostało napisane i otwiera się wystarczająco kluczem czytania. A niedopowiedziane powinno takim pozostać. Tłumaczenie bułhakowowskiego na jakikolwiek inny język jest jak malowanie obrazu obrazu. Nie warto. Tak, przyznam się, myślałem, utwierdzany przez dotychczasowe próby. Z jednym wyjątkiem: "Piłata i innych" Andrzeja Wajdy, gdzie reżyserowi starczyło odwagi na bardzo dalekie odejście od ilustracji, co dało efekt wierny duchowi utworu. Ten wyjątek zdawał się jednak potwierdzać regułę. Serial Wojtyszki natomiast regułę podważa. Jest jakby ilustracyjny, a zarazem trafny i satysfakcjonujący, na zasadzie, którą trudno jednoznacznie określić" - pisał z uznaniem o telewizyjnej wersji "Mistrza i Małgorzaty" Andrzej Drawicz, znakomity rusycysta, wielki znawca i admirator twórczości Michała Bułhakowa. Czteroczęściowy, zrealizowany techniką wideo, cykl Wojtyszki stanowi, zgodnie z intencją swego twórcy, wierną adaptację książki. Ze względu na skromny budżet, reżyser nie mógł dosłownie przenieść na ekran kilku najbardziej widowiskowych scen. Zamiast na efekty specjalne postawił więc na aktorów, a miał do dyspozycji najlepszych z najlepszych. Ci zaś nie zawiedli. Po premierze serialu krytyka nie szczędziła pochwał odtwórcom nie tylko pierwszo- ale i drugoplanowych ról. Jeden z recenzentów pisał: "Korowiow Janusza Michałowskiego był arcydziełem: niechlujny wdzięk, półszalony błysk wytrzeszczonych oczu, ironia istnienia. Tak już będę go widział zawsze przy czytaniu. Małgorzata Anny Dymnej pozwoliła mi nareszcie zapomnieć o głębokim zażenowaniu, doznawanym poprzednio, kiedy różne ładniutkie dziewczątka udawały głębię przeżyć, najwyraźniej nie wiedząc, co to jest. Ta Małgorzata wiedziała i była wiarygodna". Inny zaś dodawał: "Gustaw Holoubek, Władysław Kowalski i Zbigniew Zapasiewicz byli bułhakowowscy w każdym calu. Jan Jankowski jako Iwan Bezdomny wzniósł się ponad rolę". Dzięki aktorskiej finezji wspieranej wrażliwością i wyczuciem smaku Wojtyszki jego "Mistrz i Małgorzata" do dziś stanowi fascynujący ekranowy ekwiwalent bułhakowowskiego "opus magnum", w którym mistyka nierozerwalnie splata się z rzeczywistością, satyra z realizmem, dobro ze złem, współczesność z czasami ewangelicznymi.

dane na podstawie serwisu internetowego: filmpolski.pl